Erik Spikermann


Erik Spikermann jest grafikiem, typografem Niemieckiego pochodzenia, który przez 40 lat pracy w branży kreatywnej wyrobił sobie nazwisko, które znać powinien każdy projektant. Stworzył typograficzne imperium, które jest praktycznie bez konkurencyjne. Funkcjonalność, przejrzystość i jasność to aspekty jego wzornictwa, które przyciągają takich klientów jak Lexus, Skoda, Bosch, Heineken i Herman Miller. Zainteresowanie typografią Spikerman wykazywał już w bardzo młodym wieku. Urodził się 30 maja 1947 roku w Stadthagen w Niemczech. Już jako 12 latek posługiwał się niewielką prasą drukarską i zaczynał swoje pierwsze eksperymenty typograficzne. Dziś wspomina w wielu wywiadach, że ta sama prasa posłużyła mu na studiach do stworzenia swojego pierwszego szkolnego magazynu. Szukając swojej szansy w karierze projektanta przeniósł się do Berlina i w 1967 roku zaczął studiować historie sztuki na wolnym Uniwersytecie Berlińskim. Spikermann wspomina ten okres jako bardzo kreatywny. Podczas studiów skupiał swoje wysiłki głównie na pierwszych zleceniach jako niezależny projektant. Używając prasy i gorącego składu doskonalił i szlifował swoje umiejętności typograficzne. Był to początek jego obsesji na punkcie typografii, interlinii, świateł międzyliterowych i międzywyrazowych. Z tej dbałości o szczegóły w jego wczesnych praktykach zrodziła się jego filozofia typograficzna.

„Rozwiązanie musi działać w każdym szczególe, a przy tym być postrzegane jako część większej całości, nic nie jest bez znaczenia, wybrany obraz, niewłaściwy papier wszystko może zniszczyć najgłębszą koncepcje projektu.”

W roku 1973 Spikerman wraz z rodziną zamieszkał w Londynie. Dzięki swoim umiejętnościom i wielkiej skrupulatności w zakresie projektowania graficznego i typografii nawiązał współpracę z takimi brandami jak Wolf Ollons, Letraset i Berthold. W tym samym okresie Spikermann doszedł do wniosku że to właśnie typografia jest jego największą pasją i to na niej skupi całą swoją uwagę. Dzisiaj sam siebie określa jako typomaniaka.

„Nie potrafię tego wyjaśnić, po prostu kocham patrzeć na czcionki. Jestem zupełnie pokręcony – uważam je za moje przyjaciółki. Niektórzy lubią patrzeć na butelki wina inni na kobiece pośladki – a ja się uśmiecham kiedy widzę typografię.”

Ta miłość i ogrom doświadczenia jakie zdobył zaprowadziły go w końcu do nauczania i jako Profesor w London College of Printing kontynuował karierę projektanta. W roku 1993 została wydana książka jego autorstwa zatytułowana Stop Stealing Sheep & Find Out How Type Works, która szybko stała się podręcznikiem w wielu szkołach projektowych. Po ponad 6 latach zdobywania doświadczenia w projektach dla dużych firm w Anglii Spikermann postanowił wrócić do Niemiec i założyć własna firmę. Meta Design jest obecnie jedną z największych firm graficznych w Niemczech. Jest również współtwórcą Edenspiekermann firmy zajmującej się nie tylko projektowaniem strony wizualnej, ale również dobieraniem strategii kampanii. Spiekermann jest autorem wielu popularnych krojów które cieszą uznaniem na całym świecie. FF Meta i FF Info należą do tych najbardziej rozpoznawalnych i najpopularniejszych. Jeśli nie bardzo znacie jego twórczość wystarczy, że macie telefon firmy Nokia i teraz w niego spojrzycie, krój zastosowany w tych telefonach również jest jego autorstwa. Nawiązanie współpracy z magazynem The Economist zakończyła się wielkim obustronnym sukcesem. Dzięki tej współpracy nazwisko Spiekermann’a pojawiło się na językach największych projektantów oraz zaliczono go grona najlepszych, a sam The Economist dzięki wprowadzeniu koloru, pomniejszeniu rozmiaru fontu, zwiększeniu odstępów uczyniło tekst czytelniejszym i przyczyniło się do dwukrotnego wzrostu sprzedaży tego pisma. Każda wizyta w Niemczech jest okazją do podziwiania prac jego autorstwa. Idetyfikacja wizualna koleji niemieckich (Deutsche Bahn) i portu lotniczego w Duseldorfie jest największym dowodem słuszności jego filozofii. Dopracowane w każdym szczególe, brak zbędnych elementów, czystość, jasność i klarowność to elementarne cechy jego projektów. W momencie kiedy jego prace nabierają globalnego charakteru i stają się rozpoznawalne na całym świecie pojawia się coraz więcej tekstów poświęconych Spiekermann’owi i jego karierze. Pojawił się w filmie dokumentalnym autorstwa Garego Hustwita poświęconym fenomenowi kroju Helvetica gdzie przedstawiał swoją wizję jej sukcesu. W magazynie Eye opublikowano artykuł zatytułowany Six degrees of Erik Spiekermann dotyczący jego twórczości, co ciekawe nie podsumowuje on twórczości projektanta, lecz unaocznia nam jak wielki ma On wkład w krajobraz dzisiejszego Berlina. Wszystkie jego dokonania zostały umieszczone na osi czasu, dzięki czemu możemy sobie łatwo uświadomić dlaczego jest On tak istotną postacią w świecie projektowania. Jeśli powyższy artykuł wzbudził w Was ciekawość i chęć jeszcze bliższego zapoznania się z twórczością proponuję odwiedzić autorski blog Erika Spiekermann’a omawiający znaczące zjawiska wiążące się z typografią. Na blogu znaleźć można wpis dotyczący artykułu w EYE Magazine oraz krótkie Interview przeprowadzone przez telewizję internetową Gestalten.

Autorzy: Michał Głowiński i Adam Ruszkowski

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: